Om kåren

Töreboda Scoutkår bildades redan år 1927 och har i dag ca 50 medlemmar. Kåren tillhör Scouternas Riksorganisation som har totalt ca 70 000 medlemmar. Vi håller till i vår scoutstuga Krusebacken. Vi har också ett vindskydd kallat ¨Munken¨ som ligger ute i skogen utanför Töreboda.

Några milstolpar i kårens historia

• 1927 – En rik bonde skänker scoutstugan Munken med tillhörande mark utanför Töreboda och kåren bildas.
  • 1963 – Vi börjar använda vår nuvarande scoutstuga Krusebacken.
  • 1979 – Vi återupptäcker scoutkårens ägarinnehav av Munken som fallit i glömska med åren.
  • 1998 – Vindskyddet på Munken blir färdigt.

Vill du bli ledare i Töreboda Scoutkår?

Vi söker ständigt efter nya ledare som kan hjälpa till att ge våra barn och ungdomar den bästa möjliga scoutupplevelsen. Har du själv varit scout är det givetvis en fördel, men det är absolut inget krav. Det viktigaste är att du har ett öppet sinne och gillar att jobba med barn och ungdomar.
Är du intresserad? Kontakta vår Kårordförande!